Puchar Elizówka – Super Sprint pod Lublinem
Po udanej reaktywacji w 2023 roku, po latach przerwy w amatorskich imprezach samochodowych przyszedł czas na dłuższy cykl w tym roku. „Puchar Elizówka” to cztery rundy w formule Super Sprint. Rundy odbywają się na terenie giełdy rolnej w podlubelskiej Elizówce, uczestnicy mają każdorazowo do przejechania 6 prób na dwóch zróżnicowanych trasach. Zaletą obiektu jest jego wielkość, duża ilość asfaltowych dróg wewnętrznych oraz lokalizacja, blisko dużego miasta i drogi ekspresowej. Już pierwsza zeszłoroczna edycja pokazała jak wiele jest chętnych osób do jazdy autem na czas w okolicach Lublina i jak bardzo takie imprezy są oczekiwane.
Runda I
Materiał wideo zrealizowany podczas pierwszej rundy: https://www.youtube.com/watch?v=2TRF5t3Lr0A
Puchar rozpoczął się 9 marca, ilość zapisanych na pierwszą rundę przekroczyła 40 uczestników. Od początku pierwszej rundy zacięta walka na ułamki sekund toczyła się pomiędzy Michałem Kraciukiem w swoim szybkim rodzinnym Audi A4Avant a klubowym kolegą Wojciechem Piechowiczem Hondą Civic. Pojedynek rozstrzygnął się na ostatnim przejeździe gdzie lepszy o niecałą sekundę okazał się Wojciech Piechowicz, wygrywając całą rundę. Dominację zawodników spod znaku Automobilklubu Bialskopodlaskiego przełamał Paweł Żelazo swoim BMW 318 z Automobilklubu Wschodniego uzupełniając podium i wygrywając jednocześnie w klasyfikacji aut tylno napędowych. Najszybszym debiutantem okazał się Michał Citkowski w Audi TT.
Wyniki I runda puchar Elizówka
Klasyfikacja generalna
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
3. Paweł Żelazo – BMW 318
Klasa 4
1. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
2. Maciej Tranda – BMW E46
3. Michał Turek – Ford Focus ST
Klasa 3
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Paweł Żelazo – BMW 318
3. Marek Rodak – Vw Golf
Klasa 2
1. Patryk Piechowicz – Honda Civic
2. Kamil Sotel – Citroen Saxo
3. Krzysztof Dziewoński – Citroen C2
Klasa 1
1. Paweł Oniszczuk – Fiat Seicento
2. Grzegorz Krocz – Opel Corsa
3. Michał Dorofiejuk – Fiat Punto
Puchar RWD
1. Paweł Żelazo – BMW 318
2. Maciej Tranda – BMW E46
3. Krzysztof Chudzicki – BMW E36
Puchar debiutanta
1. Michał Citkowski – Audi TT
2. Paweł Maciąg – Mazda MX-5
3. Łukasz Stefaniak – Honda Civic
Runda II
Na kolejną rozgrywkę przyszło nam trochę poczekać, 6 lipca rozegrana została druga runda. Pod nieobecność Michała Kraciuka inicjatywę przejął Łukasz Czeczot, który od samego początku dyktował niesamowite tempo, niestety na przedostatnim przejeździe urwał półoś i musiał wycofać się z dalszej rywalizacji. Zwycięstwo po raz kolejny wywalczył Wojciech Piechowicz Hondą Civic, na drugim stopniu podium zameldował się Piotr Niczyporuk Fordem Fiestą ST a podium uzupełnił Patryk Jusiak w Hondzie Civic. W RWD najszybszy był Masiej Tranda w BMW E46, a najszybszym debiutantem został Grzegorz Talatycki w Mercedesie W 201. Po przejazdach klasyfikowanych rozegrana została widowiskowa próba równoległa, w której udział wzięli najlepsi zawodnicy. Dodatkowa konkurencja została rozegrana w formule pucharowej, do kolejnej rundy przechodził zwycięzca pary z dwóch równolegle ustawionych tras. W finale zmierzyli się Patryk Jusiak i Patryk Piechowicz w Hondach Civic. Puchar za próbę równoległą powędrował do Patryka Piechowicza, który tego dnia zdążył też wystartować w zawodach na Warszawskim Bemowie wygrywając tam swoją klasę.
Wyniki II runda puchar Elizówka
Klasyfikacja generalna
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Piotr Niczyporuk – Ford Fiesta ST
3. Patryk Jusiak – Honda Civic
Klasa 4
1. Piotr Niczyporuk – Ford Fiesta ST
2. Maciej Tranda – BMW E46
3. Sebastian Szmit – Renault Clio
Klasa 3
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Marek Dziubiński – Honda Civic
3. Kamil Grzywacz – BMW E36
Klasa 2
1. Patryk Jusiak – Honda Civic
2. Marcin Grzywna – Citroen C2
3. Jarosław Staszek – Citroen C2
Klasa 1
1. Grzegorz Krocz – Opel Corsa
2. Sylwester Mazurek – Fiat 126p
3. –
Puchar RWD
1. Maciej Tranda – BMW E46
2. Krzysztof Chudzicki – BMW E36
3. Kamil Grzywacz – BMW E36
Puchar debiutanta
1. Grzegorz Talatycki – Mercedes W201
2. Kacper Pulik – Subaru BRZ
3. Paweł Gierczak – Mazda MX-5
Runda III
Trzecia runda rozegrana została 10 sierpnia, pomimo środka sezonu urlopowego frekwencja była tylko nieznacznie mniejsza jak w poprzednich rundach. Tradycyjne dwie trasy, przejeżdżane trzykrotnie, ponownie na koniec zawodów dodatkowa próba równoległa. Michał Kraciuk w Audi A4Avant po przerwie wraca do gry, od pierwszego przejazdu obejmuje prowadzenie i nie oddaje go aż… do piątego przejazdu. Przed ostatnią próbą ma tylko 0.15sek przewagi nad drugim Pawłem Termeną w BMW z sercem Audi1.8T. Paweł w ostatnim przejeździe notuje lepszy czas i wygrywa z przewagą nieco ponad pół sekundy. Trzecie miejsce na podium dla zwycięzcy dwóch poprzednich rund Wojciech Piechowicza w Hondzie Civic, wszyscy zawodnicy reprezentują Automobilklub Bialskopodlaski. Najszybszym debiutantem jest po raz kolejny Grzegorz Talatycki w Mercedesie W 201. Puchar za próbę równoległą zdobywa tym razem Michał Kraciuk.
Wyniki III runda puchar Elizówka
Klasyfikacja generalna
1. Paweł Termena – BMW 1.8T
2. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
3. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
Klasa 4
1. Paweł Termena – BMW 1.8T
2. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
3. Marcin Sprawka – Mitsubishi Lancer Evo
Klasa 3
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Kamil Grzywacz – BMW E36
3. Marek Rodak – Vw Golf
Klasa 2
1. Jarosław Staszek – Citroen C2
2. Marcin Grzywna – Citroen C2
3. Hubert Kołtunik – Honda Civic
Klasa 1
1. Rafał Ochocki – Fiat Seicento
2. Grzegorz Krocz – Opel Corsa
3. –
Puchar RWD
1. Paweł Termena – BMW 1.8T
2. Krzysztof Chudzicki – BMW E36
3. Kamil Grzywacz – BMW E36
Puchar debiutanta
1. Grzegorz Talatycki – Mercedes W201
2. Konrad Bartocha – Peugeot206
3. Damian Wawryszuk – Audi A3
Runda IV
Czwarta finałowa runda 19 października zakończyła zmagania kierowców w Lublinie. Organizatorzy wprowadzili kilka nowości, tradycyjnie dwie trasy, ale pierwsza z nich przejeżdżana była tylko dwa razy, w zamian ostatni przejazd rozegrany został na zmienionej trasie jako nocne kryterium o puchar Witolda Prószyńskiego „Taty”, legendarnego dyrektora rajdu Barbórka w złotej erze rajdów,a także ciągle aktywnego organizatora i promotora rajdów amatorskich. Na starcie melduje się cała czołówka klasyfikacji Pucharu co wróży zaciętą walkę o każdą setną sekundy. Od pierwszego przejazdu tempo dyktuje Łukasz Czeczot Fiestą w barwach Jankes Team, Paweł Termena w swojej hybrydzie BMW 1.8T jednak depcze mu po piętach i zamieniając na prowadzeniu. Różnica między nimi zazwyczaj jest poniżej sekundy, aż do ostatniego przejazdu gdzie Łukasz wygrywa zarówno cały rajd, jak też nocne kryterium. Niemniej emocjonująca walka toczy się o trzecie miejsce pomiędzy Wojciechem Piechowiczem, a Michałem Kraciukiem który ostatecznie jadąc tym razem Fiestą ST wygrywa tą rywalizację. Czwarte miejsce w zupełności wystarcza jednak Wojciechowi żeby cieszyć się z tryumfu w całym cyklu.
Wyniki IV runda puchar Elizówka
Klasyfikacja generalna
1. Łukasz Czeczot – Ford Fiesta ST
2. Paweł Termena – BMW 1.8T
3. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
Klasa 4
1. Łukasz Czeczot – Ford Fiesta ST
2. Paweł Termena – BMW 1.8T
3. Michał Kraciuk – Audi A4 Avant
Klasa 3
1. Wojciech Piechowicz – Honda Civic
2. Kamil Grzywacz – BMW E36
3. Konrad Bartocha – Peugeot 206
Klasa 2
1. Kamil Pacek – Honda Civic
2. Jarosław Staszek – Honda Civic
3. Kamil Sotel – Citroen Saxo
Klasa 1
1. Damian Stec – Kia Picanto
2. Krzysztof „Wrona” Grzywacz – Toyota Yaris
3. –
Puchar RWD
1. Paweł Termena – BMW 1.8T
2. Krzysztof Chudzicki – BMW E36
3. Kamil Grzywacz – BMW E36
Puchar debiutanta
1. Kamil Pacek – Honda Civic
2. Kamil Szczepański BMW 330ti
3. Ruben Rozpędowski – Lexus is200
Podsumowanie
Zakończony sezon startów w Lublinie, już teraz wiadomo, że jest potrzeba organizacji takich imprez cyklicznie. Pomimo braku obiektów w okolicach Lublina, udało się stworzyć kompaktowy puchar i dobrze gdyby doczekał się on kontynuacji w kolejnych latach. Mamy nadzieję, że obudzi on uczestników i organizatorów w regionie, a działaczy i władze skłoni do poważnego przemyślenia budowy obiektów do uprawiania motosportu i doskonalenia techniki jazdy, tak żeby nie musiała się ona odbywać nielegalnie na drogach i parkingach.
Wyniki puchar Elizówka 2024